Hatályos eljárásrendek

Helikopter fogadása a helyszínen

Adó 1% felajánlása

Minden vélemény számít

Helikoptereink

Eurocopter EC135 T2 CPDS


Az EC135-ös egy több célra alkalmazható, kéthajtóműves könnyűhelikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventilátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos, új fejlesztésű, forgószárny-agyrendszernek köszönhet (BMR). A "Fenestron"-nak egy nagy átmérőjű cső belsejében forgó lapátokkal felszerelt dob egészét nevezik, amely a forgószárny reakció nyomatékát egyenlíti ki. A kialakításából adódik a jó hatásfok és az alacsony zajkibocsátási szint. (A főrotor és a farokrotor által megmozgatott levegő nyomásának kiegyenlítődése hagyományos elrendezésben hirtelen, robbanásszerűen megy végbe, innen adódik a hagyományos kialakítású helikopterek jellegzetes hangja. A Fenestron alkalmazásával ez a kiegyenlítődés eltérő, a találkozó nyomáshullám-csúcsok sokkal kisebbek, illetve eltolt fázisban futnak össze. Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest is, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.

A helikoptert az Eurocopter Deutschland tervezte, a MBB (Messerschmitt-Bölkov-Bohm) BO105/108 alapján, a leendő megrendelők bevonásával, hogy az igényeiknek a leginkább megfeleljen. Az EC135-ös 1996-ban kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel az egyre szigorúbb európai előírásoknak, így válik alkalmassá mentőhelikopternek. Az EC135-ös rövid, robusztus felépítéséből adódóan hossza mindössze 10,2 méter. A pilóták kétoldalt előrenyíló ajtókon keresztül szállhatnak be, a kabintér két oldalán pedig csúszóajtók taállhatók. A hordágyat a baloldalon, illetve a törzs végén kialakított kétfelé nyíló ajtókon keresztül is be lehet a gépbe helyezni. A helikopter üres súlya 1455 kg, legnagyobb megengedett felszállósúlya 2835 kg. A gyártó 80 kilogrammos pilótával számolva 1300 kilogrammban határozta meg a fedélzeten biztonságosan elhelyezhető teher és az üzemanyag összsúlyát. (A kettő aránya természetesen változhat, az összeg nem.) A hazánkba érkezett EC-135 T2 CPDS típusú gépek mindegyike analóg alapműszerezettséggel, rádiónavigációs felszereltséggel rendelkezik. A beépített mozgótérképes GPS navigációs (EURONAV) rendszer magyarországi adatbázisának feltöltése és megújítása 2010-re lezárult, jelenleg frissítése - országos úthálózatunk és infrastruktúránk fejlődésével - újra esedékessé válik, így folyamatosan biztonságosan és pontosan repülhetnek egységeink a bajbajutottakhoz. A helikopter 2db Turbomeca Arrius 2B2 típusú, egyenként 583 lóerős tengelyteljesítményű hajtóművekkel van felszerelve. A gép tüzelőanyagkészlete 710 liter JET A-1 kerozin; ez a repülési profiltól függően, figyelembe véve a navigációs és vésztartalékot, maximálisan kb. 2 óra 30 perc repülést tesz lehetővé.

Felszálláskor, amennyiben a gép nyílt, akadálymentes területről gyorsítva száll fel, a megfelelő magasság és sebesség elérésekor bekövetkező egyik hajtómű leállása esetén az elektronikus hajtóművezérlő rendszer a működő hajtóművet automatikusan egyhajtóműves rezsimre állítja, így tovább lehet gyorsítani, és ki lehet emelkedni, mivel az üzemképes hajtómű rendelkezésre álló teljesítménytöbblete nagy biztonsággal tudja a helikoptert tovább emelni és így a veszélyes repülési helyzet elhárítható. Amennyiben a felszállás korlátozott területről, például egy kórház akadályokkal szegélyezett, szűk leszállóhelyéről történik, azt úgy kell végrehajtani, hogy a leszállóhely folyamatosan a pilóta látómezejében (a lábánál lévő plexi ablakon át) látható legyen, és az egyik hajtómű meghibásodása esetén, függően attól, hogy az milyen magasságon történik (decision point), a leszállóhelyre vissza lehessen szállni, vagy az előrehaladó repülést egy hajtóművel meg lehessen kezdeni. Ehhez enyhén hátrafelé 'tolatva' repülve kell a felszállást és az elemelkedést végrehajtani, majd egy bizonyos magasság elérése után folyamatos átmenettel -a botkormány előretolásával- kell megkezdeni az előrehaladó repülést. Ezt az eljárást hívják CAT-A felszállási eljárásnak. Az egyhajtóműves üzemidő nincs korlátozva, a gyártó nem írja elő az azonnali leszállást, tehát a helikopter egy üzemképes hajtóművel is biztonságosan fejezheti be a megkezdett feladatát.

Az Eurocopter által megadott adatok alapján az EC135-ös maximális utazósebessége 284 km/óra, gazdaságos utazósebessége 240 km/óra. A gépet -35 és +50 Celsius hőmérsékleti tartományban lehet üzemeltetni. A szolgálati csúcsmagasság 6095 méter, a gép legfeljebb 4570 méteres tengerszint feletti magasságon hajthat végre le- és felszállást.

A gépekben található egészségügyi felszerelést kifejezetten az EC135-höz alakították ki, így minden elemének megvan a biztonságos és praktikus elhelyezése. A nálunk üzemelő gépek háromfős személyzettel repülnek: egy pilótával, egy orvossal és egy ápolóval vagy mentőtiszttel.

Az 500. legyártott EC135-ös helikoptert 2006. augusztus 30-án vehette át az Magyar Légimentő Nonprofit Kft, melynek lajstromjele HA-ECA lett. Ez a jubileumi helikopter a budaörsi központi légimentő bázison teljesít szolgálatot és vigyázza "láthatatlanul" fővárosunk térségét. 2007. november 15.-én hosszas lajstrombevételi procedúra után mind az öt EC135-ös magyar lajstromba került, ettől a dátumtól mindegyik EC-135 T2 CPDS "svancán" a magyar trikolor látható.

Műszaki adatok (EC-135 T2 CPDS altípus)

Maximális felszállósúly (MTOW) 2835 kg
Hajtómű 2xTurbomeca ARRIUS 2B2
Maximális felszállóteljesítmény 2x472 kW / 2x633 LE
Maximális (vész) teljesítmény (OEI 30s rating) 2x610 kW / 2x818 LE
Maximális sebesség 155 kt / 287 km/h
Utazósebesség 130 kt / 240 km/h
Maximális repülési idő (hozzávetőleg) 2 óra 30 perc
Maximális repülési magasság 20000 ft / 6100 m
Működési hőmérsékleti tartomány - 35 C° / + 50 C°

A típusról további részletes információt itt találhat.

 

Partnerek